Review Panasonic FZ2000

Gepubliceerd op 8 december 2023 om 19:52

Sinds eind 2020 heb ik gefotografeerd met de Panasonic FZ2000, hoog tijd dus om mijn bevindingen met de camera te delen. De Panasonic FZ2000 is een bridgecamera, een camera die als een brug tussen spiegelreflex en compactcamera hangt. Hij kan, net zoals een compactcamera, de lens niet wisselen. Toch zijn er veel instelmogelijkheden en komt de beeldkwaliteit in de buurt van een spiegelreflex. Vaak is er sprake van een groot zoombereik.

Voor mij zijn de volgende punten van belang:

Sensor

De Panasonic FZ2000 is voorzien van een 1 inch sensor, een behoorlijk kleine sensor dus. Dit betekent dat de foto's veel ruis kunnen bevatten, helemaal bij weinig licht. In sommige situaties vind ik het boven ISO 1600 niet meer bruikbaar. Het is een 20 megapixel sensor, wat iets aan de lage kant is, vooral als je vaak wilt croppen uit je foto's . Voor mij is dit echter voldoende.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is redelijk tot goed. In het begin fotografeerde ik in JPEG waarna ik overgestapt ben naar RAW. Zodoende kan ik achteraf toch nog wat aanzetten, en verbeteren. In JPEG stond ik wel echt verstelt van de scherpte van de camera. In de ogen van de vogeltjes die ik gefotografeerd had, zag ik mijn spiegelbeeld! Als je in RAW fotografeert is dat echt behoorlijk minder, dat is natuurlijk ook logisch omdat er geen verscherping wordt toegepast.

Snelheid en scherpstelling

De autofocussnelheid is gewoon erg goed. Hij heeft wat moeite in lastige situaties, maar over het algemeen ben ik behoorlijk tevreden. Het is erg handig dat je erg dichtbij kan scherpstellen. Op 480 millimeter kan hij op een meter afstand scherpstellen. Dat is soms echt heel handig. De camera maakt 12 foto's per seconde, helemaal stil.

Bouw

Het is natuurlijk jammer dat deze camera niet tegen water kan. Fotograferen in slecht weer is eigenlijk geen optie. Dit is voor mij een groot minpunt. Er zitten lekker veel knoppen op de camera. Helaas is bij mij een hoekje van de camera afgebroken. Daardoor merk je echt de de camera niet heel robuust is. Het voelt allemaal gewoon een beetje plastic. Het gewicht is weer een groot voordeel, deze camera voel je echt niet na een lange wandeltocht. 1 kilo is gewoon erg weinig.

Video

Deze camera is gemaakt voor foto maar zeker ook voor video. Ik film bijna nooit, dus al de videomogelijkheden zijn voor mij niet nodig geweest. De 4K video is echt scherp, maar ondertussen niet heel bijzonder meer.

Mogelijkheden

De Panasonic FZ2000 is echt een camera van heel veel functies en opties. Vooral de 4K foto modus, waarmee je foto's maakt met 30 beelden per seconde in 4K lijkt heel leuk. Ook de post-focus waarbij je achteraf scherpstelt bij een foto lijkt heel handig. In praktijk gebruik ik deze mogelijkheden zelden tot nooit.

Pluspunten:

Minpunten:

• Gewicht, nog geen kilo
  • Behoorlijke snelheid
  • 4K video
  • 480 millimeter zoombereik
  • Behoorlijk scherp
  • Verstelbaar scherm
  • Ingebouwd ND-filter
  • Elektronische zoeker
  • Helemaal stil fotograferen
  • 12 foto's per seconde fotograferen
  • Kleine sensor, dus heel snel ruis
  • Minder megapixel: 20
  • Geen stof/regen-afdichting
  • Minder focuspunten: 49
  • De kleuren zijn soms minder mooi
  • Plastic uitstraling
  • Veel mogelijkheden die je in praktijk nooit gebruikt
  • Niet verwisselbare lens

Conclusie

Als ik deze punten tegen elkaar afweeg, dan wegen voor mij de minpunten zwaarder. Toch ben ik zeker niet negatief over de Panasonic FZ2000. Voor veel mensen zal deze camera voldoen aan hun eisen. Zeker als je niet fotografeert in situaties met minder licht, en niet veel buiten fotografeert in slechtere omstandigheden, dan is deze camera het overwegen waard.